fredag 27 november 2009

En ung 40-åring


På lördag fyller det klassiska Tipsextra 40 år. Denna klassiska inrättning har varit lika självklar i vissa hushåll på lördagar som glöggen är till jul.

Mitt första minne av detta klassiska program är från 1989 eller 1990, jag kommer inte ihåg vilken sida nyår det var, men mörkt var det ute så det var på vintern. Matchen som sändes var mellan Tottenham Hotspur och Nottingham Forrest, två minst sagt klassiska engelska klubbar. Jag började titta med min far men hans fotbollsintresse sträcker sig till någon landskamp då och då så efter cirka 20 minuter var jag ensam i tv-rummet.

Jag minns att jag låg som alltid under bordet med huvudet vilandes mot mina händer och stirrade fängslat på den tjocka och bruna tv:n. Jag insåg ganska snart att jag måste hålla på något av lagen för att göra det hela än mer intressant och spännande. Så från denna dagen 1989 eller 1990 följer jag Tottenham Hotspur passionerat. Detta tack vare en långhårig och flyfotad Chris Waddle med tröja nummer 9.

För övrigt kom precis det nya nummret av Offside i brevlådan så nu har jag något att göra även på vardagarna.

3 kommentarer:

  1. jag minns också tipsextra. fast jag minns nog mest oldsberg. /t.o.t.t.e.

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte det var så sjukt att det alltid var samma lag i toppen, vecka ut och vecka in! Valde själv mellan Liverpool och Arsenal. Valde Arsenal med anledning av Lee Dixons dödscoola namn. Och för att Ian Rush hade en läskig hitlermustasch.

    Numera sträcker sig mitt fotbollsintresse till någon landskamp då och då. Och så Zlatan dårå.

    SvaraRadera
  3. Jag var lite rädd för Ian Rush när jag var liten. Tyckte han såg så gammal ut. Typ äldre än farsan.

    SvaraRadera